Hoe overtuig ik mijn team van het belang van een goede UX? En hoe verbeter ik de samenwerking met mijn teamleden? Service design tools zoals customer journeys en stakeholder maps helpen hierbij.
Door inzicht te krijgen in dynamiek van organisaties en teams zul je sterker in je schoenen staan en sneller en professioneler successen boeken. Je leert omgaan met tegenstrijdige standpunten en belangen. Ook zul je nadien een professioneel gesprek kunnen aangaan met collega’s, leidinggevenden en opdrachtgevers. Hiermee zul je bijdragen aan een grotere toegevoegde waarde van UX voor de organisatie.
Waarom deze cursus volgen?
✓ Breng je eigen case mee en ontwikkel hiervoor een customer journey en stakeholder map
✓ Oefen gesprekken en mogelijke conflicten met een acteur(!)
✓ Ontdek collectieve belangen in je team en leer onderhandelings technieken
✓ Creëer een geïntegreerde samenwerking tussen diverse disciplines én het realiseren van de organisatie- of ondernemingsdoelstellingen
Voor wie?
Je loopt al een een tijdje mee in het vak. De UX methoden en tools kennen geen geheimen meer voor je en je hebt inmiddels al een aardig wat UX projecten afgerond. Toch knaagt er iets. Ondanks al je inhoudelijke kennis en ervaring lijkt het alsof je telkens tegen een muur aanloopt om een daadwerkelijke bijdrage te kunnen leveren aan de organisatie. Je focus op de inhoudelijke kant van het vak heeft je ver gebracht maar heeft tegelijkertijd een ander aspect van je rol onderbelicht gelaten: het goed communiceren van de toegevoegde waarde en het belang van je werk aan de mensen die het moeten ontwikkelen en het moeten financieren.
Mediors en seniors die ervaren dat je om goed te presteren meer nodig hebt dan vakkennis alleen. Je moet bereid zijn om feedback te ontvangen op je professioneel functioneren in en van de groep.
✓ UX designers, service designers
✓ Visual designers, grafisch ontwerpers, user interface ontwerpers
✓ Product owners, front-end developers, functioneel ontwerpers, business analysten
✓ Online marketeers/conversie specialisten, webredacteurs
✓ Start-up owners
Na aanmelding vindt een telefonische intake plaats. We maken dan even kennis en bespreken je wensen en verwachtingen.
KORTING
vanaf de 2e training
Zo'n 40% van onze cursisten volgen meerdere trainingen bij ons. Daarom geven we nu 10% korting op iedere volgende training die je bij ons volgt!
PROGRAMMA UX 3 MASTER
Tijdens de eerste twee dagen zullen we ingaan op stakeholder management: de stakeholder analyse en het opzetten en oefenen van een communicatie samen met een acteur die in de rol kruipt van je stakeholder. Dit alles opgezet vanuit de Mutual Gains Approach van effectief onderhandelen.
Dag 1: Inzicht in je professionele omgeving met service design thinking -
de stakeholderanalyse
Je leert een methode om alle belanghebbenden bij jouw project in kaart te brengen, hun standpunten van de achterliggende belangen te onderscheiden en de problemen te benoemen die er spelen.
We oefenen met onderhandelings- en gesprekstechnieken die je kunt toepassen in het gesprek met je stakeholders. Aan het eind van de dag krijg je de opdracht mee om je eigen projectomgeving in kaart te brengen.
10.00-12.00 uur
✓ Theorie stakeholder management
✓ Oefening stakeholder analyse
✓ Mutual gains approach: de standpunten, belangen en waarden van je collega's
13.00-15.00 uur
✓ Overzicht stakeholder management tools; wanneer zet je welke tool in?
✓ Problemen, standpunten en belangen in kaart brengen
15.00-17.00 uur
✓ Plan voor gesprekken, communicatie en participatie
✓ Oefening met de meest voorkomende stakeholder management tools
✓ Huiswerk opdracht: je eigen stakeholder case
Dag 2: Het inrichten van de samenwerking en onderhouden van draagvlak met design management
Op deze dag staat jouw casus centraal. Iedereen presenteert de uitwerking van zijn eigen projectomgeving volgens de methodiek die je op dag 1 aangereikt hebt gekregen.
Je werkt je casus verder uit door de problemen die je benoemd hebt en de oplossingen die je daar (nog niet) voor gevonden hebt voor te leggen aan de groep en aan de acteur die jouw stakeholder speelt.
10.00-12.00 uur
✓ Case presenteren en stappenplan ontwikkelen
✓ Stakeholders en belangen in kaart brengen
✓ Issues in kaart brengen
13.00-15.00
✓ Oplossingsruimte analyseren middels een case gesprekken.
✓ Strategie en plan bepalen voor communicatie
15.15-17.00
✓ Proces inrichten
✓ Opbrengst: een persoonlijke omgevingsplan
Dag 3: Het maken van customer journey's als onderdeel van service design
Een belangrijke tool om de communicatie brug te slaan naar de business, is de customer journey mapping. Deze ga je maken!
10.00-12.00 uur
✓ Theorie achter customer journey's
✓ Voorbeelden van verschillende customer journey's
✓ Stappenplan hoe een customer journey te maken
✓ Praktische tips hoe meer draagvlak te creëren voor UX met customer journey's
13.00-14.00
✓ Groepsopdracht om een customer journey te maken
14.00-17.00
✓ Individuele opdracht customer journey maken voor je eigen case
AGENDA UX 3 MASTER
Aantal deelnemers
5 tot 6
Duur & Kosten
3 dgn. voor € 1795,- excl. 21% BTW
Inschrijven
Nadat je je via deze site hebt ingeschreven, ontvang je een bevestiging per mail. Daarna volgt een factuur en na betaling is je inschrijving compleet. 1 á 2 weken voor aanvang van de training bellen we je voor een telefonische intake. Dit om de wederzijdse verwachtingen te matchen en te kijken of je specifieke behoeftes hebt waar we aandacht aan kunnen schenken.
Locatie
Afhankelijk van cursusdata waarvoor je inschrijft:
-
HNK Amsterdam Houthavens, Van Diemenstraat 20-200, Amsterdam (15 min. lopen van Amsterdam CS)
-
HNK Arena Burgemeester Stramanweg 102, Amsterdam Zuidoost (gratis parkeren!)
-
MacGyver Westermarkt 4, Amsterdam (15 min. lopen over de Amsterdamse grachten vanaf CS)
-
Meeting Plaza, Godebaldkwartier 20, Utrecht (In Hoog Catharijne, 1 min. lopen van het trein perron)
Faciliteiten
Inclusief 3 x lunch en cursusmateriaal
Eigen laptop meenemen. Er zijn geen leenlaptops beschikbaar.
Specifieke software of vaardigheden niet vereist.
Een beveiligde laptop is geen probleem, het is alleen van belang dat je ermee online kan. We zoeken veel op het internet, dus er is geen specifieke software(kennis) vereist. Dit om het verschil tussen cursisten met veel of juist weinig ervaring met specifieke software programma's te minimaliseren.
Gaan trainingen altijd door?
Bij 4 of meer cursisten gaat de training door.
Krijg ik een certificaat?
Yes! Je krijgt bij al onze cursussen een gerenommeerd certificaat mee.
Tijdstip
10.00-17.00 uur
TRAINERS UX 3 MASTER
Boyd de Groot
Specialiteiten: interaction design, user interface design, concept design, UX design management.
Boyd is een interaction designer met meer dan 20 jaar ervaring in het vak. Hij is een strategisch en conceptueel denker met een scherpe aandacht voor de details en voor de ins-and-outs van projectmatig werken in bedrijfsomgevingen. Hij maakt graag deel uit van multidisciplinaire ontwerp- en ontwikkelingsteams en heeft veel internationale projectervaring.
Ervaring en kennis delen en opdoen is zijn passie. In projecten maar ook daarbuiten. Boyd heeft een aantal UX conferenties mee helpen organiseren, geeft regelmatig lezingen en is ook als freelance docent Interaction Design verbonden aan de Haagse Hogeschool.
Kaj van Leeuwen
Specialiteiten: interface design, interaction design, customer journey mapping, design thinking, UX design management. LinkedIn profiel
Kaj is een generalist en werkt veelal als (allround) UX designer in wisselende rollen zoals UX consultant, interaction designer of design researcher. Hij vindt aandacht voor details belangrijk voor het creëren van een optimale klantervaring, maar alleen wanneer de grote lijnen niet uit het oog worden verloren. Kaj wisselt graag kennis uit binnen en buiten projecten. Hij verzorgt regelmatig workshops en trainingen op het gebied van customer experience en user experience design.
GRATIS BIJ UX 3
1 jaar Smaply software licentie!
Tijdens de training leer je een customer journey mappings en stakeholder analyses te maken. Dit werk je verder uit in de software Smaply, zodat je dit ná de cursus in de praktijk kunt blijven gebruiken.